vrijdag 15 juni 2012


Backitude

Ik gebruik Google Latitude. Voor hen die het niet kennen, dat is een service van Google, die door middel van GPS op je telefoon aan (een door jezelf geselecteerd gezelschap) laat zien waar je op dat moment bent. Daarvoor gebruikt je Android telefoon GPS, telefoonmasten of Wifi-stations.

Zelf kun je (tot in de eeuwigheid) terug zien waar je geweest bent. En dat is leuk, want zo kun je op de kaart bijvoorbeeld zien waar je de afgelopen dertig dagen geweest bent. Of de exacte route die je gisteren hebt afgelegd.

Maar het nadeel is, dat Google/Android de GPS niet gebruikt als je telefoon in de slaapstand staat (lees: in je broekzak zit). En omdat ik geen scholier ben die op zijn fiets de hele tijd zit te whatsappen, staat mijn telefoon tijdens het fietsen in de slaapstand. Dan wordt je locatie dus bijgehouden met telefoonmasten, en die bestrijken zo'n beetje het hele dorp waar ik woon.

Gelukkig is er een (gratis!) app die dat ondervangt. Backitude forceert het updaten met GPS gegevens. Eversince is mijn locatie-historie véél nauwkeuriger geworden.

Een ander issue was, dat Latitude standaard alleen goed werkt, als je online bent. Nu heb ik mobiel internet, maar dat staat de halve dag uitgeschakeld door mijn battery saver (ik gebruik Juice Defender). Tot voor kort kon ook Backitude dan niet updaten, maar de programmeur heeft er iets op gevonden. De location polls worden bewaard, en worden naar de server gestuurd als je weer online bent. Via mobiel internet of via Wifi, dat kun je instellen.

Nu, dat biedt mogelijkheden die er eerder niet waren: mensen zonder mobiel internet, zoals mijn kinderen, kunnen nu toch nog met Latitude zien waar ze zijn geweest. Ik kan dat trouwens ook zien, want ik weet hun wachtwoord van Google ;-) Maar ook voor mezelf biedt het voordelen: op vakantie heb ik geen mobiel internet, want dat is in het buitenland veel te duur. Maar Backitude bewaart nu alle lokatiegegevens, en stuurt ze op als ik weer online kom. In het hotel, of desnoods wanneer ik na drie weken thuis kom.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten