dinsdag 16 februari 2016

RSS - IFttt - GetPocket

 Automatisch je berichten vanuit Feedly / RSS in GetPocket zetten met IfThisThanThat

Hoewel een RSS-feed voor velen iets van vroeger is, (net als IRC), is het nog steeds heel handig. Een RSS feed kun je vergelijken met de koppen van de krant, of de voorpagina van NU.nl zo je wilt. Een vette titel, een kort intro van een bericht, en eventueel een foto. Als je het interessant vindt kun je het hele bericht in je browser openen en lezen.

Nu denk je: ik kan dat ook op mijn telefoon in de browser doen, wat is dan het voordeel van RSS? Nu volg ik meerdere nieuwsbronnen, en sommige posten ieder uur iets nieuws, en sommige maar eens in de maand. Inmiddels heb ik 25 verschillende bronnen, en iedere dag 25 websites langsfietsen om te zien of er wat nieuws is (en waar ik de vorige keer gebleven was) is natuurlijk onbegonnen werk, dat zo'n RSS-lezer veel beter voor mij kan doen.

Maar het lezen van zo'n RSS-post is toch nog altijd wat lastiger. De browser openen en bericht ophalen is op zich niet het probleem, maar doorgaans wil ik het bericht niet op dat moment lezen, maar later. Ik verzamel liefst alle berichten, om ze in GetPocket te lezen. Op de Tech45-podcast hadden ze het er laatst nog over, de dag zit vol met kortere of langere wachtmomenten waarop je iets kunt lezen, en in GetPocket zit altijd nog wel iets dat je lezen wilde.

Daarom heb ik met IF-this-then-that een recipe gemaakt die geselecteerde berichten naar GetPocket kan overzetten. Je kunt het recipe hier zien, maar het is ook heel simpel zelf aan te maken. In de app van Feedly zet je een sterretje, of je doet een long-press op het artikel in Feedly. Een korte poos later (binnen een kwartier, maar vaak al veel sneller) heeft IFttt het artikel overgezet in GetPocket. Helemaal automagisch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten