donderdag 7 januari 2016

LastPass


Voor iedere site hetzelfde wachtwoord gebruiken is niet zo slim. Je weet immers maar nooit wie er bij zo'n webwinkel in de user-database kunnen kijken. Misschien wordt die webwinkel wel gehackt, of zit er een stagiair die niet helemaal te vertrouwen is. Je weet dus maar nooit wie je e-mailadres en wachtwoorden kan inzien. Voor iedere website een ander wachtwoord gebruiken is dus de oplossing, want je wilt niet dat iemand van een Chinese webwinkel ook op je Gmail kan inloggen.

Gelukkig helpt LastPass je daar bij, hoewel er genoeg alternatieven zijn. LastPass onthoudt niet alleen je wachtwoorden, maar vult ze ook voor je in, ook op je mobiel. Van de 300 wachtwoorden die ik heb, weet ik er bijna geen een uit mijn hoofd, en dat hoeft ook niet. En dat gaat heel lastig met wachtwoorden als yS$3cUcpWTjpRE6fMYGjQKgrYEMsIL9QzTaG2geAqoQBd747$fF

Mocht iemand dus een van mijn wachtwoorden weten, dan kunnen ze maar op 1 website/service er mee inloggen. Bij een aanval of hack blijft de schade daarmee beperkt. Behalve wanneer ze je hoofdwachtwoord van LastPass achterhalen natuurlijk, hoewel daar ook nog wel mogelijkheden voor zijn. Maar daar vertel ik een volgende keer wel meer over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten