vrijdag 17 juli 2020

Spam

In 2015 bestelde ik een inktcartridge, bij alleeninkt.nl. Zoals eigenlijk altijd, gebruikte ik het email adres <webadres>@<mijnnaam>.nl. Nu zijn we ruim 4,5 jaar verder, en plots kreeg ik een onverwacht mailtje van de website goedkoper.nl. Ze hadden mij, ongevraagd, ingeschreven voor hun nieuwsbrief. Ik zou elke dag de aanbiedingen in mijn mailbox ontvangen. Voor mij kwam dit behoorlijk uit de lucht vallen. Eens gekeken naar welk email-adres dat was gestuurd. Nu, je kunt het al raden. Naar alleeninkt.nl@<mijnnaam.nl>! Op een of andere manier had Goedkoper.nl het emailadresbestand van Alleeninkt.nl gekregen, om ze massaal in te schrijven voor hun nieuwsbrief. Een andere manier kan ik me namelijk niet voorstellen, of het moet zijn dat iemand bij alleeninkt.nl voor de grap mijn adres van 4 jaar terug heeft opgezocht en ingevoerd bij goedkoper.nl. In theorie kan dat. Maar lijkt mij onwaarschijnlijk.

Er maar eens een mailtje aan gewaagd naar alleeninkt.nl hoe zij denken dat mijn emailadres toch bij goedkoper.nl terecht kon komen. Ik werd afgepoeierd met wij zijn goedkoper.nl niet, doei! Toch maar teruggemaild, en verteld dat ik me niet zomaar laat afschepen door de klantenservice, en dat ze toch wat uit te leggen hebben. Weer kreeg ik als antwoord dat zij goedkoper.nl niet kenden en er niets mee te maken hadden. Nog omslachtiger uitgelegd dat het onmogelijk is dat mijn email-adres vanzelf van het ene naar het andere klantenbestand verhuist, en dat het adres ofwel is verkocht (dat is verboden volgens de AVG) ofwel is gelekt (dan moet dat worden gemeld bij de ACM, binnen 24 uur). Weer kreeg ik een mailtje terug dat ik maar beter contact op kon nemen met goedkoper.nl want alleeninkt.nl wilde geen uitleg geven, en vond het vooral mijn probleem.

Goedkoper.nl nam de telefoon niet op, en reageerde ook niet vlot op de mail.
Daarom maar aangifte gedaan op de website van ACM.nl wegens illegale verkoop of lekken van e-mail adressen. 

Het hoeft me toch niet drie werkdagen te kosten om hier antwoord op te krijgen?

1 opmerking:

  1. Erg he. Ik zou het ook op een publieke review site van hun posten zoals https://www.trustedshops.nl/verkopersbeoordeling/info_X43DD5676B13A221B37C1B91DF8BFC1F1.html . Zoiets wil nog wel eens wat wakker schudden. Mijn ervaring is dat de ACM er te weinig mee doet.

    BeantwoordenVerwijderen