zaterdag 1 augustus 2020

CopyQ

Cut and paste. Knippen en plakken. Volgens mij bestond het al op enigerlei wijze nog voordat Windows bestond. Velen groeien er mee op alsof het altijd heeft bestaan. Maar dat klembord heeft een groot nadeel: je kunt er maar 1 ding opzetten, en dat, alleen dat, er weer afhalen.
File:Copyq.png - Wikimedia Commons
Tenminste, sinds vorig jaar kun je in Windows instellen dat je met win-V meerdere elementen (tekst, plaatjes, links, documenten, etc) kunt terughalen. Eerst werkte dat heel plagerig alleen in Win10-pro maar gelukkig nu ook in Win-10 home.

Maar het kan nog veel handiger. Daarvoor gebruik ik al een tijdje CopyQ, daar kun je zaken die je heel vaak nodig hebt standaard opslaan. En de laatste xxx (kun je instellen) zaken kun je van het clipboard terughalen, ook na een herstart van je computer. 

Maar toen ik het programma ook onder Linux/Ubuntu heb geïnstalleerd, kwam ik achter een nog veel handigere feature. Je kunt een toets-combinatie programmeren om door de geschiedenis van je clipboard heen te wandelen.

Wat ik namelijk vaak doe:
* een aantal dingen op het clipboard zetten
* die er 1-voor-1 weer afhalen

Om dan steeds weer CopyQ te openen, of met Win-V je clipboard-geschiedenis, en de juiste waarde te selecteren, dat is maar een hoop gedoe. Maar ik heb nu CopyQ zo ingesteld dat je met ctrl-D de vorige waarde van het klemboard haalt, zodat je die vervolgens met cltr-V kunt plakken. En als je dat een aantal keer herhaalt, pluk je zo alle waarden uit je klemboard die je er zojuist op hebt gezet. 

File:Font Awesome 5 regular clipboard.svg - Wikimedia Commons

Geen opmerkingen:

Een reactie posten