dinsdag 17 juli 2018

Dag 7 - met de ferry - naar Randers

Dag 7 - met de ferry terug naar Denemarken

De reis was vandaag in drie gelijke delen op te delen: een stuk in Noorwegen naar de ferry, de oversteek met de ferry, en een ritje over de snelweg naar Randers. Omdat ik pas om half drie met de ferry zou oversteken, en er half twee moest zijn, hoefde ik mij 's-ochtends niet te haasten. Rustig ontbeten in de bed-en-breakfast, en daarna op weg. Onderweg een keer gestopt voor vieze Noorse koffie, als je betaald hebt mag je een papieren bekertje vullen vanuit de thermoskan, zo gaat dat overal in Noorwegen. Als je er melk bij doet is het nog wel weg te werken.

Zuid-Noorwegen
Het Zuid-Noorse landschap is best nog aardig, weer flink wat hellingen en vooral 70 en 80 als maximum snelheid. Onderweg waarschuwingen voor elanden die er weer niet waren. Ik zal naar de dierentuin moeten om een eland te zien.

Ik was al om een uur bij de ferry, en ik mocht gelijk doorrijden en de boot op. Het onderdek was compleet volgestampt met auto's sommige stonden zelfs overdwars. En om half twee meerden we reeds af, dus ik was flink sneller het water op dan verwacht. En het was me bij het boeken al opgevallen dat de vaart van half drie er vier uur over zou doen, en de andere maar twee uur, en deze was inderdaad om half vier in Hirthals, dus ik was drie uur eerder in Denemarken dan verwacht. De ferry ging 65km/u, dus die 130 kilometer gingen inderdaad in een uur of twee. Vervolgens ligt in Denemarken weer tweebaans snelweg waar je 130 mag rijden. Kost iets meer benzine, maar het schiet ook veel veel sneller op.

Hotel Randers
In Randers slaap ik in het luxe Hotel Randers, waar de koningin van Denemarken vroeger (of nog steeds) haar eigen kamer heeft. Twintig jaar geleden zat ik hier met Avery, misschien wel 25x in totaal. Toen zat ik vaak op de eerste verdieping, waar de kamers groter zijn, met een ligbad zo groot dat je er een keerpunt in kunt oefenen. Er is 10 jaar geleden brand geweest op de bovenste etages, en die zijn nu verbouwd. Luxe kamers, maar geen majesteus bad. Wel een minibar. Ik zit boven op de derde etage met uitzicht op de historische winkelstraat.









Sis Kulgrill Grillmix
Nog een uurtje door het historische stadje gewandeld, er is hier niet zo gek veel veranderd. Sommige restaurantjes kon ik me nog van vroeger herinneren (hallo, Jensens Bofhus), en de Tex-Mex waar ik destijds graag ging eten was weg. Ook het hamburgerrestaurant waar ze hamburgers van 30cm hoog serveerden heb ik niet meer terug gevonden. Wel een leuk Turks restaurant, en hier heb ik een heerlijke Grillmix gegeten, goed gekruid, en het leek me echt Turks. Veel beter dan een turkse pizza ;-)




De route van dag 7 


1 opmerking: