donderdag 12 juli 2018

Zweden - Noorwegen - dag 2


Storebæltsforbindelsen
Vandaag stonden er drie landen op het programma: start in Duitsland, en dan door Denemarken naar Zweden. Omdat ik de ferry te duur vond (meer dan honderd euro) en deze ook niet meer vandaag op zinvolle tijden te boeken was toen ik mijn reis plande, zou ik via Jutland rijden, zie ook het kaartje helemaal beneden. Ook tussen Fyn en Sjaelland moest ik de Store Belt oversteken met een enorme brug. Je rijdt dan 65 meter boven het water, de pijlers steken zelfs 254 meter boven het water uit.


Smørrebrød with benefits
Vlak voor deze brug zat een restaurant, en het was toevallig lunchtijd, dus daar heb ik nog drie stuks Smørrebrød gegeten. Het kostte me samen met de koffie wel 18 euro, maar daar kreeg je dan een leuk uitzicht op (een stukje van) de brug voor terug. Eigenlijk hadden ze het restaurant aan de andere kant van het eiland moeten bouwen, waar kon je de hele brug zien. Daar zitten nu vogels denk ik, en die gun ik hun rust ook wel, dus het was wel prima zo ;-) 

De brug bleek ook nog een duur grapje te zijn, het kostte ruim 30 euro om erover te rijden. Vroeger ging daar een ferry, en die ging natuurlijk ook niet voor niets, maar het is wel een smak geld.

Bij Kopenhagen ligt ook een grote brug naar Zweden, de Sontbrug. Toen ik eind jaren '90 voor mijn werk regelmatig naar zweden ging, zag ik iedere paar weken een nieuw segment erbij gebouwd worden, nu twintig jaar later reed ik er zelf overheen. Ik las dat onder het wegdek een tweede (of eigenelijk eerste) verdieping is, waar de trein rijdt. Niks van gemerkt ;-) Ook dit was een dure brug, iets van 58 euro. Dat zet de prijs van de ferry van Duitsland naar Zweden wel in een heel ander daglicht. Mocht ik nog eens zo'n trip maken, dan ga ik met de nachtboot naar Gothenburg. Je verdient 'm zo'n beetje terug. 


Zweden is voor de rest maar saai. Je mag bijna alleen maar 110 rijden, en de snelweg is daarmee eindeloos. Maar het schoot wel lekker op natuurlijk.



Het hotel ligt in de haven van Gothenburg, je kunt met de tram naar het centrum, maar mijn dag heeft wel lang genoeg geduurd. Morgen gaan we van de snelweg af, dus ik ga op tijd naar bed. Wel is het om 22:00 nog volop licht, ik kan prima merken dat ik een flink stuk noordelijker zit dan thuis. Door het tegenlicht op de foto lijkt het welliswaar donker, maar die is om 20:00 genomen.

De route van vandaag; 825 km en twee maal tanken



Dag 1 - Dag 2 - Dag 3 - Dag 4 - Dag 5 - Dag 6 - Dag 7 - Dag 8

1 opmerking: