vrijdag 13 juli 2018

Zweden - Noorwegen - dag 3

Dag 3 - Gotenborg - Gol

Vanmorgen begonnen met een goed ontbijt in het hotel. Dat is toch elke dag weer een verassing, wat het ontbijt te bieden heeft. Daarna op weg, het zou niet per se laat of lang worden vandaag, zodat ik nog ergens een uitstapje kon maken. Maar eerst moest ik Gotenburg weer uit. Bij de oprit van de snelweg reed er nog een gave Corvette voor me, waar ik nog enkele kilometers achteraan gereden heb.

Na een uurtje op de snelweg vond ik het wel tijd om eens iets van Zweden zelf te zien. Daarom van de snelweg afgegaan, en over de boerenweggetjes gereden, langs allemaal Pipi-Langkous-huisjes met zo'n typische veranda ervoor. Ook liepen er op meerdere plekken herten in het boerenland van het gewas te snoepen. Als ik stopte en ze me doorhadden, gingen ze snel plat in het gewas liggen, en dan zijn ze weer onzichtbaar.

Onderweg stonden ook overal borden die waarschuwden voor overstekende elanden. Maar natuurlijk geen eland gezien de hele dag, eigenlijk wel jammer. Nog wel wat regen gehad onderweg, maar dat had de natuur wel nodig. Ik zag ook waarschuwingen dat er gevaar voor bosbrand was, en dan moet je hier al snel een heel eind omrijden. Ook hier is de natuur wel toe aan een beetje regen.

Ook in Noorwegen op het laatst nog geprobeerd om een rondje over de bergrug te rijden, maar helemaal bovenop was een meertje, en kon je alleen verder als je tol betaalde. Dan moest ik de terugweg weer betalen, en het asfalt was ook al opgehouden, dus ik ben maar omgekeerd. Morgen mijn geluk proberen op de Trollveggen, naar het schijnt is dat ook heel spectaculair.




's-avonds in Gol nog wat wezen eten. Het was er heel gezellig (ahum), dit weekend is er een spektakel met auto's of autocross, en ze waren bezig een braderie op te zetten. Maar het had iets teveel weg van een braderie zoals ik die uit Rimini herinner, alleen niet zo groot. Je kon er wel voor 35 euro 100 donuts kopen, maar die kans heb ik toch maar aan me voorbij laten gaan.

Gol, Noorwegen, gezien vanaf de Folkehogskole waar ik overnacht

De route van dag 3, als je goed kijkt zie je de kleine detour door het Zweedse landschap
Route dag 3

1 opmerking: