zaterdag 14 juli 2018

Noorwegen - Trollstigen - dag 4

Dag 4 - Gol - Alesund

Schapen in de weg
Vandaag ga ik naar het meest noordelijke punt. Het meest noordelijke punt dat ik ooit heb bezocht.

Omdat de overnachtingsplek geen ontbijt regelde, was ik tamelijk vroeg de deur uit. Om acht uur stond ik bij de supermarkt, want die hadden wel ontbijt ;-) Daarna gelijk tegen de berg op, tot boven de boomgrens. Daar bleek een behoorlijk groot plateau, waar de koeien en schapen gewoon over de weg wandelden. Ze waren niet wild, want ze hadden wel allemaal oormerken. Het was nog maar een voorproefje, want ik kwam ze nog veel vaker tegen vandaag.

Maanlandschap
Ook het landschap was zeer afwisselend. Soms leek het wel een maanlandschap, met hoge bergen in de verte, en een vlakte met gras en mos bezaaid met grote keien. Andere stukken reed je in het bos, met waarschuwingen voor elanden die maar niet kwamen. Ook heel brede rivieren, waar nooit iemand op vaart of in vist, dat ik heb gezien. En hoe hoger ik kwam, hoe vaker ik sneeuw zag, eerst in de verte, maar later zo dichtbij dat ik er heen kon wandelen. Uiteindelijk lag er zelfs sneeuw naast de weg. Er was zelfs iemand opgeklommen (en haar ski's vergeten ;-)

Trollstigen
Vandaag had ik gelukkig genoeg tijd om her-en-der eens te stoppen, en de meest sensationele plek was zonder twijfel de Trollstigen, een weg met elf haarspeldbochten en een fenomenaal uitzicht.


Mocht je ooit naar Noorwegen willen gaan, dan is de etappe van vandaag zeker een aanrader!


Route Gol-Alesund

Geen opmerkingen:

Een reactie posten